Opdrachtgevers

Nuovo Scholen

Bij NUOVO Scholen werk ik aan het versterken van de kwaliteitszorg op school- en bestuursniveau. Samen met een collega ZZP’er werken we aan het programmaplan onderwijskwaliteit n.a.v. inspectiebezoeken. Ik schrijf mee aan het kwaliteitsbeleid, begeleid dataspecialisten, ondersteun schoolleiders en geef trainingen aan het kwaliteitsnetwerk. Op basis van een bestuursbrede kwaliteitsagenda help ik scholen met het maken van overzichten en analyses, het werken met een schooleigen kwaliteitskalender en het voeren van datageïnformeerde gesprekken. Mijn inzet is gericht op het professionaliseren en borgen van een sterke kwaliteitscultuur binnen de organisatie.

Muriëlle van der Voort

Voorzitter college van bestuur NUOVO scholen:

”Als je serieus werk wilt maken van het verbeteren van onderwijsresultaten, begint dat met zuivere data. Niet alleen om te kunnen analyseren, maar vooral om tijdig en effectief bij te kunnen sturen. Richard Spithoven heeft ons hierin op indrukwekkende wijze ondersteund.

Hij hielp ons bij het zorgvuldig inrichten van de datamomenten binnen onze kwaliteitszorgcyclus en leverde een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit van onze data. Wat zijn inzet bijzonder waardevol maakt, is dat hij het niet alleen vóór ons deed, maar vooral mét ons. Richard zorgde ervoor dat de deskundigheid in onze organisatie is gegroeid, zodat we deze processen nu zelf kunnen dragen en door-ontwikkelen.

Niet iedereen die van data houdt, blinkt ook uit in communicatie, maar Richard is de uitzondering op de regel. Hij weet complexe zaken helder, begrijpelijk en met enthousiasme over te brengen. Dat maakt samenwerken met hem niet alleen effectief, maar ook plezierig. Wij kijken met veel waardering terug op de samenwerking en bevelen Richard van harte aan”.

Progresso

Bij Progresso ondersteun ik de scholen bij het opzetten en implementeren van een datageïnformeerd kwaliteitszorgsysteem. Ik help de kwaliteitsmedewerker en schoolleiders in het werken met kwaliteitskalenders, data-analyse en rapportage-formats. Ik ondersteun om datageïnformeerde gesprekken te voeren en resultaten te vertalen naar gerichte acties. Daarnaast werk ik aan het voorbereiden van inspectiebezoeken en het versterken van een duurzame kwaliteitscultuur op school- en bestuursniveau. Het doel is om er voor te zorgen dat de kwaliteitsmedewerker het volgend schooljaar zelf kan door gewoon te starten met wat er al is en de rest op te bouwen!

Calandlyceum

Bij het Calandlyceum begeleid ik de vaksecties LO en Beeldend in een intervisietraject gericht op het versterken van het pedagogisch en didactisch handelen van docenten. Ik geef gerichte ondersteuning tijdens lesbezoeken, beeldcoaching en intervisiebijeenkomsten om met elkaar te werken aan de lesopbouw van de Calandles. Ook gaan we in op het verbeteren van de inhoudslijnen, toetslijnen en PTA’s, gebaseerd op analyses van resultaten en leerlijnen. Het doel is om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van lesmateriaal dat optimaal aansluit op de behoeften van leerlingen.

Castor College

Bij het Castor College ondersteun ik het managementteam en de datacoaches bij het verder implementeren van datageïnformeerd werken en het optimaliseren van de kwaliteitskalender die we eerder met elkaar hebben gemaakt. Ik faciliteer bijeenkomsten waarin teamleiders worden begeleid bij het voeren van datageïnformeerde gesprekken met de vaksecties, het reflecteren op resultaten en het voorbereiden van verbeteracties. Daarnaast help ik bij het stroomlijnen van leerlinginformatie en het versterken van de mentoraatsstructuur, met als doel de onderwijsprestaties in de bovenbouw (R3 en Examencijfers) te verbeteren.

Marc van Buuren

Rector Castor College:

”Hierbij wil ik je bedanken voor zowel je deskundigheid als de ‘sociale wijsheid’ waarmee je die deskundigheid steeds hebt ingezet bij ons. De uitdaging/ kunst is dat wij het als MT en datacoaches nu steeds meer zelf gaan doen. Je hebt ons geholpen door als de ‘deskundige van buiten’ met ons mee te denken zodat wij kunnen groeien in eigenaarschap en vertrouwen in het eigen kunnen. Nogmaals hartelijk dank en veel succes met Onderwijs-gaaf”.

Pantarijn

Bij Pantarijn ondersteun ik op twee locaties de werkgroepen kwaliteitscultuur. Ik organiseer werksessies waarin ik de werkgroepen begeleid bij het werken met het inspectiekader, het monitoren van voortgang en het implementeren van de PDLA-cyclus. Mijn werk omvat het gezamenlijk ontwerpen van een kwaliteitskalender, het meetbaar maken van de doelen van de werkgroepen en het ontwikkelen van strategieën om kwaliteitsdoelen te behalen. Dit zorgt er voor dat de scholen beter voorbereid zijn op externe verantwoording en toekomstgerichte keuzes kunnen maken.