20+

Jaar onderwijservaring van klaslokaal tot bestuurskamer

5

Verschillende rollen binnen zowel commerciële als niet-commerciële organisaties

100+

Docenten en schoolleiders gecoacht en getraind

Met meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs ben ik gegroeid van gepassioneerd docent tot veelzijdig onderwijsadviseur. Mijn reis begon in het klaslokaal, waar ik als docent natuurkunde niet alleen kennis overbracht, maar ook betrokken was bij schoolcommissies en buitenschoolse activiteiten. Al snel merkte ik dat ik meer impact wilde maken: ik wilde bijdragen aan structurele verbeteringen in het onderwijs. Dit bracht me bij de opleiding Onderwijskunde, die mijn inzichten verbreedde en mij de tools gaf om onderwijsadviseur te worden – een rol waarin ik scholen en teams help om te groeien en beter te worden.

In mijn loopbaan heb ik vanuit verschillende invalshoeken aan het onderwijs gewerkt. In overheidsfuncties richtte ik me op beleidsontwikkeling en kwaliteitszorg, terwijl ik in commerciële rollen scholen ondersteunde met innovatieve oplossingen en trainingen. Of ik nu werkte voor een commerciële schoolinformatie leverancier, een adviesbureau, of een onderwijsstichting, de rode draad was altijd hetzelfde: het ondersteunen van scholen om het beste uit hun medewerkers en leerlingen te halen. Deze diverse werkervaringen hebben me geleerd het onderwijs vanuit meerdere perspectieven te benaderen, van strategisch beleid tot de praktische aanpak in de klas.

Na jaren waarin ik het onderwijs vanuit verschillende werkgevers heb versterkt, besloot ik mijn eigen pad te volgen. Waarom? Omdat ik geloof dat écht impactvol onderwijs begint bij vrijheid, maatwerk en samenwerking. Als zelfstandig ondernemer kan ik mijn creativiteit en enthousiasme inzetten om scholen precies te bieden wat ze nodig hebben, zonder de beperkingen van grote organisaties. Of het nu gaat om een individuele coaching of een grootschalig kwaliteitstraject, ik sta naast je om praktische, bewezen oplossingen te bieden.

Wat mij onderscheidt, is mijn mensgerichte en oplossingsgerichte aanpak. Ik luister, begrijp en vertaal behoeften naar concrete acties die impact maken. Of ik nu een docent help sterker voor de klas te staan, een school voorbereid op een inspectiebezoek, of een bestuur ondersteun bij strategische kwaliteitsverbetering – ik werk met interesse, creativiteit en een doelgerichte aanpak.

Onderwijs is voor mij niet zomaar een vakgebied; het is mijn roeping. Ik streef ernaar om het onderwijs elke dag een stukje beter te maken, omdat ieder kind recht heeft op een geweldige schoolervaring. Of je nu op zoek bent naar coaching, advies of een partner voor het werken aan kwaliteitszorg en -cultuur, ik help je vooruit.

CV Richard Spithoven

Zelfstandig Ondernemer
Onderwijsgaaf | 2024 – heden

  • Kwaliteitszorgtrajecten: begeleiding van scholen en besturen bij negatieve inspectieoordelen.
  • Datageïnformeerd werken en kwaliteitscultuur.
  • Coaching van docenten, beleidsmedewerkers en schoolleiders.

Manager Diensten & Trainingen
The Implementation Group (TIG) | 2019 – 2024

  • Ontwikkelen en leiden van trainingen en diensten gericht op datageïnformeerd werken.
  • Leidinggeven aan trainers en productontwikkelaars. O.a. het coaching dashboard.
  • Begeleiding van scholen bij kwaliteitszorg en inspectiebeoordelingen.

Business Developer Consultancy
Noordhoff Uitgevers | 2018 – 2019

  • Opzetten en lanceren van online trainingsprogramma’s voor docenten via de Noordhoff Academy.
  • Focus op gepersonaliseerd leren en digitale methodes.

Adviseur Onderwijs Kwaliteit & Beleid
PCOU/Willibrord Stichting | 2015 – 2018

  • Opbouwen van datageïnformeerde kwaliteitsculturen binnen scholen.
  • Training en coaching van schoolleiders en datacoaches.
  • Ontwikkelen van beleid, praktische tools en processen voor kwaliteitsborging.

Senior Onderwijsadviseur Voortgezet Onderwijs
CED-Groep (voorheen Eduniek) | 2009 – 2015

  • Coaching van docenten en teams om didactische kwaliteit te versterken.
  • Ontwikkelen en geven van trainingen, zoals “Teach Like a Champion.”
  • Begeleiding bij strategische onderwijsverbeteringen.

Docent Natuurkunde
College de Heemlanden | 2002 – 2009

  • Lesgeven en mentor zijn in het voortgezet onderwijs.
  • Lid van de onderwijscommissie en organisator van buitenschoolse activiteiten.

Ingenieur Civiele Techniek
Infratech Heijmans | 2001 – 2002

Richard Spithoven